Varför sökmotoroptimering?

Varför sökmotoroptimering

Varför sökmotoroptimering? Vad är fördelarna och vad får jag ut av SEO? Dessa frågorna är vanligt förekommande när det kommer till detta ämnet. Vi kommer försöka svara dig på detta och ge dig anledningarna till ”varför sökmotoroptimering”.

Sökmotoroptimering är en mätbar kanal

Med sökmotoroptimering får du en marknadsföringskanal som ger pengarna tillbaka och som är mätbart i riktiga siffror. Hur många andra marknadsföringskanaler känner du till som kan mätas i riktiga siffror per investerad krona. Varför man ska använda sig av sökmotoroptimering är också lätt att svara på när det kommer till hur man presenterar sin tjänst eller produkt för kunden. Man tvingar ingen till att klicka på något som sedan visar sig vara irrelevant. Tvärtom, med sökmotoroptimering ger man kunden möjligheten till att hitta det som hen redan söker efter och presenterar det som kunden redan vet att hen är intresserad av.

Spåra din SEO med precision

Att spåra avkastningen (ROI) för sin SEO ansträngning är idag lätt med både exempelvis Google Analytics och Google Data Studio. Där man kan spåra resultatet av sökmotoroptimeringen med ingående analyser och utifrån den informationen får man fram vad som måste optimeras för att nå sina mål. Något som ändrats på senare år är att Google tyvärr slutat presentera vilka sökord som dina besökare hittar in till dig genom. Dessa sökord blir idag markerade som ”not provided” men man kan genom att analysera ingångssidan få sig en uppfattning om vilka relevanta sökord som lett till den specifika besökaren.

Om man har erfarenhet av sökmotoroptimering så har man även kunskapen att filtrera logiskt och förutse kommande resultat utifrån sin SEO ansträngning och vart analyserna pekar. Detta är värdefullt för att välja rätt väg när man ska ta nästa steg framåt.

Sökmotoroptimering är så mycket mer

Med andra kampanjer som du har möjlighet till att använda dig utav exempelvis radioreklam är det svårt att mäta lönsamheten. Du kan inte veta hur många leads eller besökare du får utifrån en radioreklam. Men med sökmotoroptimering så får du reda på detta med extrem noggrannhet och med möjligheten till att anpassa din kampanj för ännu bättre avkastning.

Sökmotoroptimering är inte heller bara en kanal för varumärkesbyggnad, och inte heller en marknadsföringskanal som slutar att generera över en natt bara för att man slutat med sina SEO ansträngningar. Absolut, när man avslutar en SEO kampanj så kommer även resultaten av den att tyna bort allteftersom att dina konkurrenter arbetar vidare och marknaden förändras. Men om man haft en aktiv sökmotoroptimering under en 12 månaders period så kan man till och med se att avkastningen fortsätter öka drastiskt under en period.

Din SEO slår dina största konkurrenter

En stor missuppfattning på marknaden är att man har en alldeles för hög konkurrens från stora aktörer som har en större kassa, och därför har man inte en chans. Men så är inte fallet i de flesta scenarier, ofta är det just dessa stora aktörer som inte alls satsar på sökmotoroptimering och endast marknadsföringskanaler som tv och PPC annonsering. Detta då dom ofta har riskkapitalister som önskar en återbäring snabbt och höga försäljningsresultat från start. Men sökmotoroptimering är den kanal som vinner flest konverteringar och som är den i särklass starkaste vägen för en lyckad investering som håller i sig.

Så än är det inte försent att konkurrera om bästa platserna i de organiska sökresultaten. Tvärtom, om du inte gjort det tidigare seriöst, så är det dags för dig att prova på vilken avkastning du faktiskt har att vänta dig.

Om man har erfarenhet av sökmotoroptimering så har man även kunskapen att filtrera logiskt och förutse kommande resultat utifrån sin SEO ansträngning och vart analyserna pekar. Detta är värdefullt för att välja rätt väg när man ska ta nästa steg framåt.