SEO under COVID-19

Just nu befinner sig hela världen i osäkerhet, förvirring och i många fall även panik. Situationen förändras ständigt vilket skapar en osäkerhet och samtidigt en undran över vad som skall komma härnäst.

Men samtidigt så kan man se det hela som ytterligare en fas att komma över. För vi är starka, och tillsammans är vi ännu starkare. Detta är inte det värsta som drabbat mänskligheten eller ekonomin.

Men företag som är kapabla till att planera utifrån nuvarande situation och planera för framtiden genom en strategi och plan, det är dessa företag kommer att komma starkare ur detta och återhämta sig mycket snabbare.

För att påbörja din strategiska planering efter COVID-19, här delar vi med oss av några möjligheter du kan starta med direkt nu för en förbättrad SEO.

1. Håll dig ständigt uppdaterad med Google Trends

Nu är stora delar av befolkningen hemma på grund av pandemin, detta betyder i sin tur att nu söker fler människor online. Med Google Trends håller du dig uppdaterad med ämnen och frågor som folk ställer inom din bransch.

Det bästa med detta är att du snabbt kan se trender och mest eftersökt information som efterfrågas. Utifrån detta kan du skapa en innehållsstrategi där du publicerar relevant innehåll på din webbplats kring dessa trender för att ge information till alla som söker specifikt efter något du kan tillgodogöra folket.

Sen när försäljningen ökar och stabiliserar sig så är du i framkant och redo att möta efterfrågan. Detta är ett fantastiskt sätt att förbättra din SEO och på detta sätt leda mer trafik till din webbplats.

2. Övervaka Googles sökkonsol och sökordsrankning

Nu är det än viktigare än normalt att hålla koll på GSC för sökordsförändringar. När det finns en större förfrågan på grund av marknadsläget eller när efterfrågan förändras helt så är GSC ett verktyg där du ser detta. I Google Search Console ser du bland annat användarnas avsikt i enskilda frågor och även sökintresset. Med detta verktyg får du mycket hjälp när du ska anpassa och förändra din strategi.

3. Bygg upp din innehållsbank

Med den nuvarande pandemin så förändras konsumenternas beteenden och inte minst deras sökbeteende. Konsumenterna har mer tid på sig, och det har du med. Så börja med att prioritera ditt innehåll och skapa en innehållsstrategi.

Om inte innehållet konverterar direkt så kommer det att hjälpa dig att nå dina mål. Allt innehåll med relevans är ett steg närmre en konvertering.

4. Börja tänka på semester & kvartal fyra redan nu

Det är för tidigt att veta hur länge vi kommer befinna oss i denna situation. Man har hör både ett par veckor till två månader. Men oavsett detta så står inte världen stilla och det finns mycket man kan göra för att hålla modet uppe. Det viktigaste är att an är handlingskraftig.

Även om det skulle ta två månader till så kommer det att dröja ytterligare tid innan världsekonomin stabiliserat sig. När du vet att det förutspådda resultatet för kvartal 1 och 2 är lägre kan du börja planera för att ta igen detta kommande kvartal. Är du e-handlare så kan du påbörja planeringen inför Black-Friday och julinköpen som sker i kvartal fyra.

5. Utforma och skapa nya innehållsstrategier

Ingen kunde förutse detta men det är ett faktum och utifrån detta tvingas vi till att förändras. Vi tvingas till att skapa och presentera bättre möjligheter, vilket är positivt.

Nu när människor spenderar mer tid framför skärmarna, passa då på att göra mer innehåll som är interaktivt och tilltalande för att dra till dig fler. Exempel på detta kan vara att starta en YouTube kanal för ert företag där ni presenterar era tjänster och ger goda råd. Du kan gå igenom ert redan publicerade innehåll och kanske fördjupa dig i detta genom en video.