Kapitel 5: Förtroende, auktoritet och sökrankning

Auktoritet, sökrankning och rykte

Om sökmotorer kan välja att lita på länkar eller sociala konton, kan de då lära sig att lita på webbplatser? Absolut. Det finns flera faktorer som går in på att skapa en webbplats som både användare och sökmotorer kommer att anse som pålitliga. Här dyker vi in i förtroende elementen. 

Bara för att rama in det vi anser vara pålitligt, föreställ dig att du har en e-handel, och det finns en användare som kommer till din webbplats. 

Den första frågan du behöver ställa dig själv är frågan som besökaren kommer att ställa sig: ”Kan jag ge mitt kreditkortsuppgifter till den här webbplatsen och vara säker på att det kommer att hanteras säkert?” det finns en mycket berömd e-handel i världen som snart kommer till Sverige (Amazon) och uppenbarligen kommer alla att ge sina kreditkortsuppgifter till dem; du vet att dina kreditkortsuppgifter är i goda händer.

Och sedan stöter du på ett gäng webbplatser som har sidor som tydligt har stressats fram och de har många typfel och länkarna till till exempel ”Trygg E-handel” fungerar inte och det finns många av dessa små tecken som gör att du tänker, ”Nåväl, något är inte rätt här. Jag känner mig inte riktigt bekväm med att ge mina kreditkortsuppgifter till den här webbplatsen.” Som webbansvarig, som webbplatsägare, behöver du bara tänka, var i den här skalan är du? Är du närmare Amazon eller är du närmare den webbplatsen med många typfel och vars hjälplänkar inte fungerar?

Låt oss dyka djupare in i detta.

Förtroende, Auktoritet och sökrankning

A: Auktoritet

Att vara auktoritativ betyder vanligtvis att vara en välkänd ledare inom ditt område eller företagssektor, och det är mycket användbart när målet är att ranka väl organiskt.

Webbplatser med nischer som erbjuder ekonomisk eller medicinsk rådgivning granskas särskilt. År 2019 bekräftade Google att dessa sorters webbplatser kommer att ”ge större auktoritet i rankningssystem till faktorer som vår förståelse av auktoritet, expertis eller pålitlighet för de sidor vi presenterar som resultat.”

Google utvärderar i första hand auktoritet per sida; Emellertid kan sidosignaler också användas för att komplettera enskilda sidor. De typer av länkar som dina sidor får (särskilt från välrenommerade webbplatser och andra webbplatser inom din nisch), orden som används i och kring dessa bakåtlänkar, engagemangs-metriken, hur länge din webbplats har fungerat och till och med recensioner kan användas som signaler för sökmotorer att mäta auktoritet.

Google kontrakterar också mänskliga utvärderare för att utvärdera kvaliteten på sidor som visas i toppresultaten och de riktlinjer som de följer är referenskompetens, auktoritet och förtroende (eller RAF). Utvärderare påverkar inte direkt rankningen, men deras feedback används för att förbättra Googles sökalgoritmer, så att lära sig hur de bedömer sidor kan hjälpa dig skapa auktoritativt innehåll som bättre tjänar användare och sökmotorer.

(Observera att verktyg som försöker utvärdera ”sid-auktoritet” eller ”domänauktoritet” helt enkelt är gissningar från tredje part företag baserat på hur de tror att sökmotorer gör saker – dessa mätvärden används inte i algoritmer för sökmotorer.)

E: Engagemang

Webbplatser av hög kvalitet bör framkalla meningsfulla interaktioner med användare. Aspekter av dessa interaktioner kan kvantifieras genom engagemangs-metriken som tid på sida, avvisningsfrekvens, genomsnittlig sessionstid och så vidare.

Sökmotorer är vanligtvis ovilliga att avslöja hur, eller till och med om, engagemangs-metriken används i deras algoritmer. Och bara för att en sökmotor har ett patent på hur engagemang kan användas för att informera om sökrankning betyder det inte nödvändigtvis att den för närvarande använder den.

Ändå är kvalitetsinnehåll och användarupplevelse en stor del av SEO, och att prioritera dem borde ha en positiv effekt på ditt engagemang och din konverteringsgrad.

Du kan uppmuntra till mer engagemang genom att hålla användarens avsikt i åtanke, introducera användargenererat innehåll och förbättra din interna länkning, bland många andra taktiker. Vi tror att engagemang mäts och om sökmotorer använder engagemangs-metriken i deras algoritmer kommer dina rankningar att bli bättre för det.

R: Rykte

Det kan ta tid för publikationer att etablera ett rykte genom att följa strikta standarder för faktakontroll och originalrapportering. Detta ryktet har mycket vikt i läsarnas sinne, och detsamma gäller för sökmotorer. 

De exakta signalerna som sökmotorerna använder för att utvärdera rykte är inte kända, men tänk på de människor, webbplatser, institutioner vars rykte du håller högt. De har antagligen byggt upp detta ryktet över tid genom att tillhandahålla tillförlitlig och stadig information, citerat av andra experter inom sitt område och omtalats väl av sina kollegor eller kunder.