Kapitel 4: HTML-taggar och framgångsfaktorer för sökmotorer

HTML taggar

Dessa element i den periodiska tabellen över SEO-faktorer omfattar HTML-taggarna som du bör använda för att skicka ledtrådar till sökmotorer om ditt innehåll och göra det möjligt för innehållet att visas snabbt.

Beskriver du filmtider? Har du betyg och recensioner på dina e-handelssidor? Vad är rubriken på artikeln du har publicerat? I varje enskilt fall finns det ett sätt att kommunicera detta med HTML.

html kod framgangsfaktor sokmotor

T: Titlar

HTML-titlar har alltid varit och förblir den viktigaste HTML-signalen som sökmotorer använder för att förstå vad en sida handlar om. Dina titlar förmedlar vad dina sidor handlar om för såväl användare som sökmotorer, så det är viktigt att de är unika och beskrivande.

Titlar anges via HTML-titeltaggen. Det är vanligtvis det som visas som den klickbara länken i ett sökresultat. Dina titlar ska vara kortfattade, exakt återspegla sidans innehåll och innehålla de nyckelord du vill rangordna för – utan sökordspam (ett gift).

Det kan finnas tillfällen då sökmotorer väljer att presentera sökresultat med en annan titel om de anser att det är mer lämpligt och beskrivande. För att öka oddsen för titeln du skapade att bli visad på sökresultaten, överväg de termer du vill att din sida ska hittas på och använd sedan dessa termer i en exakt, unik titel.

B: Beskrivningar

Taggen metabeskrivning är ett HTML-element som kan användas för att föreslå hur du vill att dina sidor ska beskrivas i söklistorna. Beskrivningar som ska visas under rubrikerna i sökresultaten.

Även om det inte tekniskt är en rankningsfaktor, är det en ”framgångs” faktor. Lägga till en välgjord beskrivning kan hjälpa användare att klicka på ditt resultat över de andra resultaten.

Som med titlar kanske sökmotorerna inte alltid väljer den beskrivning du tillhandahåller.

Mitt bästa råd skulle vara, om du vill att din egen titel och din egen beskrivning ska användas i sökresultaten, se till att de verkligen är representativa för vad sidan handlar om.

S: Struktur

Strukturerade data ger sökmotorer en bättre förståelse för innehållet på din sida. För användare förbättrar det innehållet och ger en större inblick i vad som finns tillgängligt på den sidan. Ur ett varumärkesperspektiv är detta ögongodis.

Strukturerade data är ett kodformat som låter dig berätta för sökmotorerna om vad ditt innehåll handlar om på sitt ”språk”. Specifik schema-markering (kod) kan göra det enkelt för sökmotorer att smälta och förstå sidens innehåll och struktur.

Strukturerade data är fantastiska för sökresultat, eftersom ditt resultat kan fyllas med rika medier, bilder, prisinformation, betyg och så vidare.

Låt oss till exempel säga att du driver en musikpublikation. En av dina artiklar är en recension av Taylor Swifts album 1989. Med strukturerad datamarkering kan du informera sökmotorer om att du hänvisar till ett album och inte år 1989.

Även om användningen av strukturerade data inte är en direkt rankningsfaktor kan det ge vissa fördelar på sökresultatsidan. Jämfört med vanliga sökresultat erbjuder rika resultat ytterligare information eller funktionalitet som kan vara mer attraktiv eller användbar för användare. Rika resultat visas ofta framträdande på resultatsidan, vilket kan öka varumärkesmedvetenheten och öka trafiken till ditt innehåll.

Det finns oro för att rika resultat eliminerar incitamentet för användare att klicka igenom till din sida, vilket begränsar marknadsföringsmöjligheterna. Alla andra faktorer är lika, ett rikt resultat är fortfarande mer sannolikt att få klick på än ett standardresultat.

R: Rubriker

Rubriker är ett hierarkiskt sätt att organisera och identifiera viktiga avsnitt av ditt innehåll. En sida har vanligtvis en rubrik. Bakom kulisserna, i HTML-koden, är rubriken lindad i en H1-tagg. Den här sidan har en rubrik och flera underrubriker för att dela upp innehållet i sektioner. Dessa underrubriker använder H2-taggar, nästa “nivå” ner från H1-taggar.

Att skapa dina rubriker i rubriktaggar är det som genererar den speciella formateringen. Exempelvis är rubriken på denna sektion, ”R: Rubriker” inslaget i en H2 HTML-tagg, enligt följande: <h2>R: Rubriker</h2>.

Du måste först tänka på användarens upplevelse – hur förbättrar rubriker den? Om du bara har ett luddigt innehåll från början till slut kommer det att bli mycket svårt för användaren att läsa och följa den. Det är vad syftet med rubriker är: att se till att du snabbt kan skanna sidan, förstå vad den handlar om och till och med veta om du vill spendera tid på att läsa den fullständigt.

Det är användbart att ha tydliga, semantiska rubriker för att sökmotorer ska förstå sidor och göra ditt innehåll mer tillgängligt för användare. Att tänka på att använda sökord i dina H1 och H2 för att ge sökmotorerna en bättre uppfattning om vad din sida handlar om. Spamma inte dina rubriker med sökord. Använd dem för att göra ditt innehåll mer attraktivt och lättläst för användare och sökmotorer.

A: AMP

AMP, som står för Accelerated Mobile Pages, är ett open source-initiativ som stöds av Google och syftar till att göra det möjligt för utgivare att snabbt ladda sidor på mobila enheter. Google integrerade officiellt AMP-listor i sina mobila resultat i februari 2016.

AMP är inte bara för ”stora” aktörer och webbplatser. Vad du kan få (även om du inte har en stor webbplats), är mycket högre användarengagemang med din sida och högre engagemangsgrad eftersom dina sidor är supersnabba.