Kapitel 3: Webbplatsarkitektur och framgångsfaktorer för sökmotorer

Webbplatsarkitektur och framgångsfaktorer för sökmotorer

Nästa stora på-sidan SEO över SEO-faktorer är webbplatsarkitektur. Detta spelar en avgörande roll för SEO-effektiviteten. Dessa faktorer påverkar din webbplats synlighet och användbarhet.

Bra arkitektur gör innehållet lättare för sökmotorer och användare att komma åt och navigera runt i. Ta hänsyn till följande arkitektoniska faktorer när du utvecklar eller utvärderar din webbplats.

webbplatsarkitektur framgang sokmotorer

I: Index

Sökmotorer använder programvara som ”kryper” runt på webbplatser – Googles kallas Googlebot och Bings kallas Bingbot – för att läsa sidorna på webbplatsen och sammanställa kopior av dem för ett sökbart index.

När användare skriver ett sökord att söka på skannar sökmotorn sitt index för att filtrera och rangordna de relevanta sidorna. Om din webbplats inte kan genomsökas kommer den inte att inkluderas i indexet och kommer därför inte att visas i sökresultaten.

De flesta webbplatser stöter inte på allvarliga problem med genomsökning; Du bör dock fortfarande vara medveten om de faktorer som kan underlätta eller hindra denna process.

Felaktig internlänkning, långsam sidhastighet, URL-fel, åtgärder för användaråtkomst, blockering av sökmotorer med noindex-värdet och visning av innehåll till en sökmotorbot som är annorlunda från vad du visar en riktig användare kan alla oavsiktligt förhindra din webbplats från ytan i sökresultaten.

Att använda robots.txt, berätta för sökmotorer att inte genomsöka sidor med vissa URL-parametrar och verifiera att alla dina länkar fungerar korrekt kan bidra till att förbättra genomsökningseffektiviteten. Att hålla rena, uppdaterade HTML- och XML-webbplatskartor kan också göra det lättare för sökmotorer att genomsöka din webbplats.

M: Mobil

Mobilvänligt betyder inte bara att din webbplats är synlig på telefoner och surfplattor, det betyder att din webbplats är byggd för människor som äger dessa enheter – och de bör kunna komma åt allt som skrivbordsanvändare kan komma åt.

sep guide mobil arkitektur

Din webbplats ska anpassa sig till den enhet den visas på. Källa: Google.

Majoriteten av sökningarna kommer från mobila enheter, och sökmotorerna har justerat hur de indexeras för att svara på denna trend. I mars 2018 började Google storskaligt att implementera mobil-först indexering, där den använder mobilversionen av webben som sitt primära sökmotorindex.

Många CMS stödjer mobila versioner av webbplatser, men att ha en mobil webbplats räcker inte: se till att undvika vanliga misstag inklusive, men inte begränsat till, felaktiga omdirigeringar, långsamma laddningshastigheter, olämpliga teckenstorlekar och beröringselement är för nära varandra. Många av dessa faktorer berör användarupplevelse, vilket är avgörande för mobilvänlighet.

Googles Accelerated Mobile Pages (AMP) kan också implementeras för att snabbt leverera ditt innehåll till mobilanvändare.

D: Duplikat

Duplicerat innehåll finns överallt, du vill bara att en version av en sida ska vara tillgänglig för sökmotorer. Det är här som kanonisering kommer in.

Om detta utelämnas kan duplicerat innehåll göra det svårare för sökmotorerna att ta reda på vilken sida den ska returnera för en fråga. Det kan också leda till att personer länkar till olika versioner av samma sida.

Det späder ut värdet av dessa sidlänkar – ett mått på förtroende och auktoritet – och målar en felaktig bild av hur värdefull och relevant en sida faktiskt kan vara för sökare.

Google kommer att göra ett försök till att hjälpa användaren genom att ”slå samman” sidorna. Sökbotarna kommer när de stöter på duplicerat innehåll att försöka slå samman alla versioner av innehållet till ett. Och alla sökfrågorna kommer sedan att leda till denna sida. Sökbotarna försöker faktiskt hjälpa oss användare att hitta rätt.

Det kan vara bekvämt att veta att sökmotorer försöker ta reda på kanoniska länkar åt dig, men när din klient eller ditt eget varumärkes framgång beror på optimeringar för sökning, kan du använda kanoniska taggar, omdirigeringar och effektiva pagineringsstrategier för att ge en mer exakt grad av kontroll samt en mer flytande användarupplevelse.

Oavsett vad, Google kommer att försöka reda ut det åt dig men frågan är ”vill du att Google ska ta reda på det för dig eller inte? Eller vill du kontrollera vad Google definierar som din kanoniska URL?”

H: Hastighet

Din webbplats bör laddas snabbt oavsett om besökare tittar på den på mobil eller stationärt. Och eftersom hastighet är en Google-rankningsfaktor kommer snabbare webbplatser att ha en SEO-fördel (där andra faktorer är lika).

Några månader efter Googles utbredda lansering av mobil-först indexering 2018 lanserades ”Hastighets Uppdatering” för mobilsökning.

Liksom många andra SEO-faktorer är hastigheten sammanflätad med användarupplevelsen. Att underhålla till en snabb webbplats kan hjälpa till att förhindra att besökare avviker och förbättrar ditt engagemang och konverteringsgraden. Använd verktyg som Googles PageSpeed Insights för att identifiera områden på din webbplats som bör förbättras.

K: Kryptering

Google har drivit på webbplatser till att migrera till HTTPS-servrar för att ge bättre säkerhet för användarna. Det har tvingat frågan på ett par olika sätt, inklusive rangordningar.

2014 började Google ge en liten fördel i rangordnande för säkra HTTPS / SSL-webbplatser. I juli 2018 började Chrome-webbläsaren att markera sidor som inte använder HTTPS som osäkra, vilket effektivt gör HTTPS till en del av en användares upplevelse på din webbplats.

Vissa webbläsare, till exempel Chrome (visas ovan), kommer att visa en varning när användare besöker webbplatser som inte krypterade med HTTPS.

Google indexerar vanligtvis HTTPS först över HTTP, så om du har båda och du inte har en kanonisk länk för en av de, kommer HTTPS att väljas främst.

Att använda HTTPS är mestadels ett problem med användarupplevelsen, emellertid är problemet med användarupplevelse viktigt eftersom människor som kanske vill handla på din e-handel och plötsligt står inför säkerhetsvarningar kanske du i det ögonblick tappat den försäljningen.

U: URLs

Detta är inte en viktig rankningsfaktor, men det är bra att använda beskrivande ord i dina webbadresser för sökmotorer och användare.

Dina webbadresser visas på sidor för sökresultat, så att ha en lättförståelig URL kan ge sökarna en bättre uppfattning om vad som finns i andra änden av länken.