Kapitel 1: Typer av SEO-faktorer för sökmotorer

SEO faktorer

Det finns fyra huvudgrupper som omfattas av Vibestorms periodiska tabell över SEO-faktorer:

Elementen i varje grupp eller undergrupp är faktorer som du måste tänka på om du vill öka din webbplats organiska synlighet och ranking. I det övre högra hörnet av varje element finns det ett värde 1-3 som hjälper dig att förstå vikten av det specifika elementet – ju högre värde, desto mer vikt har det.

On-page och off-page har vardera flera undergrupper, och varje kapitel i denna SEO-guide är tillägnad att hjälpa dig att navigera den specifika aspekten av SEO.

SEO-faktorer fungerar i kombination

SEO-faktorer finns inte i ett vakuum. Väloptimerade HTML-titlar kompenserar inte för tunt innehåll. Den snabba webbplatshastigheten hjälper inte om sökmotorer inte enkelt kan genomsöka dina sidor. Enkelt uttryckt, att ha flera positiva faktorer kan öka dina odds för framgång, men negativa faktorer kan förvärra dessa odds.

On-page SEO-faktorer

På-sidan seo

Faktorer för sökrangering på sidan ligger nästan helt inom utgivarens kontroll. Det är också här det är viktigt att balansera publikens behov med att göra dina sidor sökmotorvänliga.

Titeln på sidan eller artikeln, djupet på forskning, sökord som används och så vidare bör alla användas med tanke på din specifika publik. HTML-rubriker, förankringstext och mer bör ge ledtrådar för både sökmotorer och din publik om relevansen av ditt innehåll. Din webbplatsarkitektur bör hjälpa sökmotorrobotar att navigera på din webbplats och hjälpa användare att hitta det de letar efter.

Off-page SEO-faktorer

Av-sidan SEO

Sökmotorerna utvärderar inte bara vad som finns på sidan och som är synliga för användare. Faktorer utanför sidan rangordnar vanligtvis skaparen eller utgivarens direkta inflytande. Sökmotorer utvärderar rykte, kvaliteten på webbplatsens bakåtlänkar, användarens geografiska plats och många andra faktorer för att ge de mest relevanta resultaten.

Även om dessa faktorer inte är lika enkla att kontrollera per sida, måste de beaktas när du optimerar din webbplats för sökning.

Gifter

När det görs bra gynnar SEO sökmotorerna lika mycket som det gynnar webbplatser. SEO hjälper sökmotorer att ge användare bättre sökresultat. Men genom att använda SEO-tekniker som syftar till att manipulera rankningssignaler för att få en orättvis fördel gentemot konkurrensen kan det slå tillbaka.

Vi grupperar skräppost och så kallade ”svart hatt” -tekniker i ”gifter.” Att använda dem kan resultera i att dina sidor får en rangordning eller till och med bli förbjudna från sökresultaten helt.

Tillväxt vertikaler

Röst-, lokalitet-, bild- och videosökning har sina egna speciella kapitel i den här guiden eftersom de representerar olika sätt för användare att hitta ditt innehåll. Var och en av dessa nya vertikaler har sina egna särskiljande funktioner, nyanser och möjligheter för varumärken och utgivare. De motsvarar emellertid också ett eller flera av baselementen i vår periodiska tabell och kräver inte ett helt nytt sätt att se på SEO.