Google gör det gratis att sälja produkter

Det är snart gratis för e-handlare att lista produkter på fliken Google Shopping i sökresultaten. Ägare till en e-handel som främst fokuserar på organisk sökning kan för första gången lägga till Google Shopping i sin online strategi.

Före månadsslutet kommer denna förändring att träda i kraft i USA: s sökresultat med planer på att expandera globalt i slutet av året.

Utrullningen påbörjas så snart som nästa vecka, då sökresultaten i fliken Google Shopping främst kommer att bestå av gratis produktlistor.

Google förklarar varför detta beslut togs och citerar det faktum att kämpande företag inte har råd att betala för Google Shopping-listor just nu.

”Och när konsumenterna i allt högre grad handlar online söker de inte bara efter nödvändigheter utan också saker som leksaker, kläder och hemvaror. Även om detta innebär en möjlighet för kämpande företag att återknyta kontakten med konsumenterna, har många inte råd att göra det i stor skala.”

Digital handel är en livlina just nu för både handlare och konsumenter, och där Google gör ett aldrig tidigare skådat drag genom att erbjuda gratis produktlistor i sökresultaten.

”Med hundratals miljoner shoppingsökningar på Google varje dag, vet vi att många återförsäljare har de artiklar som människor behöver i lager och redo att skickas, men är mindre synliga online.”

Här är hur denna förändring gynnar återförsäljare, konsumenter och annonsörer:

”Och när konsumenterna i allt högre grad handlar online söker de inte bara efter nödvändigheter utan också saker som leksaker, kläder och hemvaror. Även om detta innebär en möjlighet för kämpande företag att återknyta kontakten med konsumenterna, har många inte råd att göra det i stor skala.”

Återförsäljare: Gratis exponering för miljontals människor som söker efter produkter varje dag på Google.

Köpare: Upptäck fler produkter från fler butiker, inklusive några som de annars inte har hört talas om.

Annonsörer: Betalade kampanjer kompletteras med gratis listor.

Befintliga användare av Merchant Center och shoppingannonser behöver inte göra något extra för att dra nytta av gratis listor.

För återförsäljare som är nya till Merchant Center säger Google att de kommer att fortsätta att effektivisera introduktionsprocessen under de kommande veckorna och månaderna.

Ett Merchant Center-konto är absolut nödvändigt för att publicera gratis produktlistor, eftersom alla listor i Google Shopping är beroende av produktflöden som laddas upp till Merchant Center.

Gratis listor lanseras inte förrän nästa vecka, men det är bra att du som e-handlare sätter upp ett Merchant Center-konto så snart som möjligt.

Det bästa med detta är att du snabbt kan se trender och mest eftersökt information som efterfrågas. Utifrån detta kan du skapa en innehållsstrategi där du publicerar relevant innehåll på din webbplats kring dessa trender för att ge information till alla som söker specifikt efter något du kan tillgodogöra folket.

Sen när försäljningen ökar och stabiliserar sig så är du i framkant och redo att möta efterfrågan. Detta är ett fantastiskt sätt att förbättra din SEO och på detta sätt leda mer trafik till din webbplats.

Nytt partnerskap med PayPal

Tillsammans med denna monumentala förändring av Google Shopping lanseras ett nytt partnerskap med PayPal. Köpmän kan länka sina PayPal-konton till Google Shopping, vilket sägs påskynda introduktionsprocessen. PayPal ansluter sig nu till Googles befintliga partners, inklusive Shopify, WooCommerce och BigCommerce.

Andra kommentarer om denna förändring

Google säger specifikt att Google Shopping kommer att bestå ”främst” av gratisannonser. Det beror på att företaget fortfarande accepterar betalda listor, som kommer att få en framträdande placering högst upp på fliken Google Shopping.

Betalningsannonser är också de enda som visas i produktkarusellen i Google Sök. Så det finns fortfarande fördelar med att betala för reklam, men om du letar efter sätt att spara pengar på reklam är detta ett område där du kan överväga att minska på kostnaderna.