Kapitel 2: Framgångsfaktorer för innehåll och sökmotorer

framgångsfaktorer sökmotorer

Innehåll bör vara din första prioritering när du tänker på SEO. Kvalitetsinnehåll är hur du engagerar, informerar, stöder och gläder dina målgrupper. Att skapa autentiskt, värdefullt innehåll är också avgörande för sökmotors synlighet. Det är verkligen därför den periodiska tabellen över SEO-faktorer börjar med innehållet ”element”, med det allra första elementet handlar om innehållskvalitet.

Oavsett om det är bloggartiklar, produktsidor, en ”om oss” sida, recensioner, videor eller något annat du skapar för din publik, att få ditt innehåll rätt betyder att du har en grund till att stödja alla dina andra SEO-ansträngningar.

framgångsfaktorer sökmotorer

K: Kvalitet

”Tänk bara på vad användarna vill ha och tänk om du var i sökmotorns skor, skulle du känna dig bekväm att skicka användare till din egen webbplats?” säger Frédéric Dubut, senior programchef för Bing. ”Skulle du känna dig stolt över att rösta på den webbplatsen och placera den på nummer ett för en given fråga?”

”Om svaret är ”ja”, är det där mycket av det mer tekniska arbetet och mer traditionella SEO arbetet kan komma in. Men om svaret är ’nej’, är det förmodligen ett tecken på att du måste lägga till mer värde för användare innan du börjar tänka på tekniska grejer.”

Att förse användare med innehållsfullt, användbart och unikt innehåll är det som gör att användare stannar kvar på dina sidor, bygger relationer och förtroende. Vad som utgör hög kvalitet beror på innehållets art och varierar beroende på typ av innehåll och bransch.

Googles riktlinjer för utvärdering av sökkvalitet delar upp egenskaperna för innehåll av hög kvalitet efter typ:

Informationsinnehållet ska vara korrekt, omfattande, originellt och professionellt presenterat.
Konstnärligt innehåll ska vara originellt, unikt och ha en hög grad av skicklighet.
Nyhetsinnehållet bör vara djupgående, välstrukturerat med källhänvisningar, korrekt och innehålla originalrapportering.

Varumärken som skapar innehåll måste ägna särskild uppmärksamhet åt dessa standarder eftersom Googles algoritmer kan ge större tyngd på auktoritets, expertis och pålitlighetssignaler.

Innehållet är hörnstenen i dina SEO-ansträngningar och inte en plats att snåla på. Att skapa och investera i en tydlig innehållsstrategi är avgörande för din SEO-framgång eftersom nästan alla andra faktorer beror på innehållskvalitet.

U: Utforska

Att utforska sökorden (söktermen som din målgrupp använder) är kanske den viktigaste SEO-faktorn efter att ha skapat bra innehåll. Det hjälper dig att utveckla innehåll som ”svarar” på vad folk söker efter. Sökordsutforskning kan också ha fördelar utöver rangordning för dessa frågor.

Att förstå språket som kunder använder är oerhört viktigt, det gör dig så mycket mer reliabel när du pratar som de pratar, och det kommer inte att förändras.

Sökordsundersökningar kan ge dig insikter om arten av dina målgrupps smärtpunkter och behov oavsett om det är navigations-, informations- eller deras intressen. Mängden intresse (indikeras av sökvolym), konkurrensnivån för dessa sökfrågor och till och med formatet där de föredrar den informationen.

När du har utvärderat vilka sökord som är användbara kan du använda dem för att informera din innehållsskapare och inkludera dem i själva innehållet så att din publik har en större chans att hitta dig i sökresultaten.

N: Nyckelord

När du har utforskat de nyckelord som din publik använder för att hitta dig, inkludera dessa nyckelord i det löpande innehållet, dina underrubriker och dina titlar – men inte på bekostnad av läsbarhet eller andra kompromisser som prioriterar sökmotorer framför läsarna.

För att uttrycka det enkelt, överväga de ord du vill att din sida ska hittas för och använd dem naturligt. Tänk alltid på att du skriver för användare först och att sökmotorerna blir mycket bättre på att förstå det naturliga språket. Förkasta alla begrepp om ”sökordstäthet” för att förbättra din ranking.

F: Fräschhet

Sökmotorer älskar aktuell, ”fräsch” information.

Det betyder inte att du kan göra mindre uppdateringar på dina sidor, uppdatera publiceringsdatumet eller kontinuerligt publicera nya sidor av låg kvalitet för att lura sökmotorer till att tro att det är aktuellt eller fräscht.

Om du har ett bibliotek med åldrande innehåll kan du uppdatera det eller arkivera sidor som är inaktuella. Om du gör det kommer din webbplats att bli mer användbar för tittarna och även indikera för sökmotorer att ditt innehåll är väl underhållet.

Google har också länge använt det som kallas Query Deserved Freshness (QDF) som en innehållsrankingsfaktor för vissa typer av frågor. Om en sökfråga plötsligt blir populär för en orkan när det finns en aktiv orkan till exempel – kommer Google att tillämpa QDF på dessa sökningar och resultaten kommer att ändras för att spegla berättelser, nyheter och information om ämnet. Detta gäller också för utvalda artiklar och sidor.

Du kanske kan utnyttja en nyhetsökning för att öka din synlighet på resultatsidan genom att skapa innehåll relaterat till populära trender, kommande evenemang eller helgdagar och nyheter. Var dock medveten om att en QDF-relaterad boost kan avta med tiden och att din sida kan grävas ner djupare i sökresultaten.

S: Svar

Det är enormt värde att uttryckligen svara på användares frågor på dina sidor. För det första skapar du innehåll som är specifikt utformat för att tillgodose dina mål. För det andra, sökmotorer försöker alltmer visa direkta svar i sökresultaten. Om du svarar tillräckligt på frågor kan din sida visas som ett utdrag eller returneras som ett röstsökningsresultat på Google Assistant.

Forskning indikerar att mer än hälften av Googles sökningar slutar utan ett klick på länkinnehåll, och det beror delvis på att sökmotorerna vill tillfredsställa användare genom att lösa sina sökningar direkt på resultatsidan. Vissa av dessa svar är licensierade (som är fallet med musik texter) och andra tas direkt från webbsidor med en länk till källsidan.

Optimering av ditt innehåll för presenterade utdrag och direkta svar kan ge mer synlighet än ett vanligt organiskt sökresultat, och genom att göra det kan det också öka chansen att det returneras som röstsökningsresultat.

Beslutet att investera i innehåll som kan förvandlas till svar på sökresultatsidan bör bestämmas av vad den ökade synligheten innebär för ditt varumärke. Om du vill öka varumärkesmedvetenheten kan investeringen vara motiverad. Om du vill driva mer trafik måste du utvärdera om användarna sannolikt kommer att klicka vidare till din sida efter att ha sett svaret på sökresultatsidan hos sökmotorn.

D: Djup

Innehållet på din webbplats bör vara tillräckligt djupt för att besvara användarens fråga på ett väsentligt, fullständigt eller omfattande sätt.

Tillhandahåller du insiktsfull analys eller intressant information som är utöver uppenbar? ”Innehåller den originalinformation? Är den informationen undersökt och saklig? Du vill se till att ditt innehåll ger betydande värde jämfört med andra sidor i sökresultaten, eftersom det är exakt denna typ av innehåll Google vill ranka högst i sina resultat.

Den knepiga delen är att ta reda på hur grundligt ditt innehåll ska vara. Som nämnts ovan vill du ge mer värde än dina konkurrenter, men det betyder inte nödvändigtvis att du bör kasta fler ord på det för att uppnå en godtycklig ordräkning. Vissa frågor, till exempel ”vad är en dator” har ett relativt enkelt svar, men som annan fråga ”vad består en dator av” kan motivera en mer djupgående förklaring. Ta sökfrågan, publikens preferenser och dina konkurrenters information när du bestämmer hur djupt du ska dyka.

M: Multimedia

Text är grunden som internet bygger på, men det betyder inte att det är universellt det bästa mediet för ditt innehåll. Andra format kan också ge extra exponering i sökresultaten. Överväg att använda bilder, video, ljud eller andra format som tilltalar din publik och skiljer ditt varumärke från konkurrenterna.

När du har bestämt dig för det format som är bäst för dina användare kan du optimera din multimedia såväl som sidorna du bäddar in din multimedia på för att göra den mer upptäckbar. Ett sätt att göra det är att använda ett innehållsleveransnätverk (CDN) för att presentera din multimedia och ta bort lite av lasten från dina servrar. Detta kan hålla ned belastningstiderna, vilket är bra för webbplatsens hastighet och din webbplats användarupplevelse.

Oavsett vilket format du väljer, kommer du fortfarande att använda beskrivande text för att komplettera ditt innehåll och ge sammanhang till både sökmotorer och användare. Om det är en video eller en podcast kan du lägga till ett transskript. Om det är en bild, använd alt-text och bildtexter. Du kan också markera din multimedia med strukturerade data för att öka chansen att den kommer tillbaka som ett rich-snippet resultat.

Gå dock inte för långt. För mycket av en bra sak kan i slutändan skapa en moteffekt till dina uppsatta mål.