3 aspekter till effektiv webbplatsarkitektur för advokatbyrå

Det kommer alltid att bli särskilt tufft för mindre eller nystartade advokatbyråer att konkurrera med de enorma, framgångsrika advokatbyråerna som redan är rotade och etablerade.

Ett sätt att göra det är dock att optimera din webbplats för organisk sökning så att fler kan hitta dig online. Sökmotoroptimering (SEO) omfattar så mycket, från innehållsmarknadsföring till länkar. En ibland förbisedd aspekt av SEO är webbplatsarkitektur.

Specifikt, vilka typer av webbplatsarkitekturer är bäst för advokatbyråer som vill komma vidare. Att skapa en idealisk webbplatsarkitektur innebär att du tänker på din layout ur ett UX-perspektiv.

Du vill att människor ska kunna navigera runt på din webbplats enkelt genom att använda det logiska flödet av knappar och länkar som leder människor naturligt från startsidan till de olika tjänsterna du erbjuder på kontaktsidan med all din information.

I det här inlägget kommer du att upptäcka några beprövade aspekter av hur en bra advokatbyrås webbplatsarkitektur, den typ som hjälper både användare och Google-spindlar att enkelt söka på din webbplats, helst hitta den användbar och få den till att rangordnas högre i SERP resultaten.

Betydelsen av webbplatsarkitektur för SEO

Låt oss ta några ögonblick först för att diskutera webbplatsarkitektur och varför UX-segmentet för SEO är så viktigt för att bli rankad.

Du vet redan att SEO-innehåll och din webbplatsstruktur borde byggas för personer främst, före sökmotorer. Men det är bara så att det som är bra för användare också är bra för Google, så alla de viktigaste aspekterna av en sakkunnigt utformad webbplatsarkitektur kommer att gälla överallt.

En välorganiserad webbplats kommer att vara lätt för användare att navigera sig runt på. Från startsidan kommer de att kunna komma åt en mängd andra resurser som ligger bara några klick bort.

Och den punkten är viktig. Du vill inte dölja viktiga sidor flera klick bort från startsidan, eller inte ha något på startsidan som länkar till dem alls.

Googles webbsökare kommer att ha svårt att hitta dessa sidor och sidorna kommer troligen inte att rankas särskilt bra (och förmodligen kommer ingen någonsin att se dem).

En annan, liknande anledning till att en organiserad webbplatsarkitektur är avgörande är att den rätta sidstrukturen ”delar rikedomen” i PageRank.

Om alla dina lokala tjänstesidor länkar upp en nivå till din huvudservicesida för konkurs, affärer eller vilken typ av lag du utövar, berättar du för Google att den primära tjänstesidan är viktig, optimerad och värd att ranka högt.

Så nu vet du varför du måste lägga tiden i att organisera en enkel och snygg webbplatsarkitektur. Det är viktigt för alla företag i alla branscher, men låt oss nu titta på hur advokatbyråernas webbplatser ska strukturera sig för maximalt organiska resultat.

Aspekter till effektiva webbplatsarkitekturer för advokatbyråer

1. Överskådlig startsida

Startsidan är en logisk plats att börja en diskussion om effektiv webbplatsarkitektur. Webbplatsens startsida, men särskilt en webbplats för advokatbyråer, måste förmedla mycket information på en gång. Den måste visa vad din byrå handlar om, vilka juridiska områden det praktiserar och hur mycket kunder sedan tidigare som litar på dina tjänster.

Hur uppnås detta?

Konkurrenskraftiga nyckelord

Först måste hemsidan använda konkurrenskraftiga juridiska nyckelord. Till exempel visar ” familjerättsadvokat Elisabeth Fritz ” hög konkurrens och endast 30 sökningar per månad i Google Keyword Planner.

Gå efter en sådan term i dina H1-, H2- och metataggar.

Dessa sökvillkor beskriver vad din advokatbyrå främst praktiserar och kommer att hittas av människor som är på god väg att anställa en advokats tjänster inom detta verksamhetsområde.

Kundrecensioner

Kom sedan ihåg att du är ett servicebaserat företag som måste förlita sig på kundrecensioner för att få dragkraft i ditt geografiska område.

Du bör ägna en sektion på din hemsida till att visa femstjärniga kundrecensioner med korta utdrag som berömmer de juridiska tjänster du tillhandahöll. Dessa recensioner hjälper till att skapa förtroende bland nya besökare på din webbplats.

Huvudnavigering

Det finns några andra viktiga aspekter av en bra hemsida för advokatbyråer jag vill nämna, och de har alla att göra med den visuella presentationen du gör för användare.

Din webbplats huvudnavigation, som kommer att vara viktigast när den ses för första gången på hemsidan, måste vara kortfattad och tydlig i sin layout, eftersom det är vad potentiella kunder kommer att använda för att navigera runt på din webbplats för att se vilka tjänster du erbjuder.

Du måste organisera navigationen på ett logiskt sätt uppifrån och ner. Fliken ”Tjänster” eller ”Verksamhetsområden” bör länka till en meny som visar organiserade kolumner med dina juridiska specialiteter.

Alla typer av ”Om oss” eller ”Vår byrå” kan delas upp i några avsnitt som kanske ger en historia om företaget eller anger din organisations uppdrag.

Intern länkstruktur

Relaterat till huvudnavigationen är den interna länken den du gör inom webbplatsen innehåll.

Du vet redan att startsidor inte bör fyllas med allt förmycket skriftligt innehåll, men små sektioner kan kort beskriva dina serviceområden och länka till dem med hjälp av nyckelord.

Den interna länkstrukturen är avgörande. Alla vet att startsidor är viktiga; Google gör det också.

De sidor du länkar till därifrån kommer att vara lätt att hitta. De kommer också att vara lätta för faktiska mänskliga användare att komma till.

Färgschema

Färger är viktiga på en webbplats.

Färgens psykologi berättar allt om vilka effekter färger har på oss.

  • Vitt betyder jämlikhet och rättvisa.
  • Rött är en väckande färg och används bäst för uppmaning till handling-element.
  • Blått är i allmänhet lugnande.

Advokatbyråernas webbplatser som vill förmedla lugn och professionalism bör undvika djärva, livliga färger till förmån för ljusare färgskalor.

Vita, ljusare guld, svarta och ljusblått är optimalt.

2. Skapa innehåll ovanför mitten

Med en webbplats för en advokatbyrå vill du inte ha det för flashigt eller för framfusigt när du presenterar ditt innehåll.

Användare kommer till din webbplats för att få hjälp med sina juridiska problem, och dessa människor är förmodligen oroliga och hoppas att de kan finna tillit till att du kan hjälpa dem. Belöna deras ansträngningar till att ha funnit din webbplats genom att göra det klart från början att du är där för dem. Gör detta genom att presentera ditt bästa innehåll direkt i synfältet när de får upp din webbplats.

Låt inte användarna gräva runt för att hitta den information de behöver som den tjänstesidan som förklarar hur du har hjälpt flera familjer att hitta en balans vid skilsmässa eller det blogginlägget som visar dina kunskaper inom lyckade vårdnadstvister.

Beroende på hur din hemsida är organiserad, presentera några länkar till dessa tjänstesidor eller ett kontaktformulär eller några recensioner för att skapa förtroende direkt.

Fixerat innehåll är också en bra idé.

Videor, formulär och undersökningar får människor att stanna och navigera på din hemsida längre än de annars skulle kunna överväga, så uteslut inte dessa element.

Oavsett vad du tycker är viktigast för ditt företag, gör det till en av de första saker som användare ser när de kommer till din hemsida.

Viktig information som presenteras direkt i synfältet är ett absolut nödvändigt element i en välgjord webbplatsarkitektur.

3. Generera en effektiv URL-struktur

Jag har granskat vikten av att rätt navigation och interna länkar är korrekta.

Nu måste jag diskutera vikten av att skapa en enkel men informativ URL-struktur för sidorna på din webbplats.

Det är viktigt att få det här rätt eftersom du syftar till att berätta för mänskliga användare och sökmotorer vad dina sidor handlar om genom strukturen på dina sidors webbadresser.

Det allmänna rådet för att skapa webbadresser är att ta bort överskottsord och inkludera några sökord.

Medan dessa delar är förståeliga, är det viktigare att tänka på att dina webbadresser ska avslöja vad som finns på den sidan.

Håll det enkelt. Titta på dessa exempel:

www.exempel.se/tjanster/affarsjourist
www. exempel.se/plats/lund

För ett blogginlägg, gör webbadressen till en enklare version av den aktuella titeln. Så ditt inlägg med titeln ”5 sätt till att lyckas online med seo” kan vara www.exempel.se/blogg/5-satt-lyckas-online-seo.

Se till att lägga till kanoniska taggar till dina webbadresser. Genom att göra detta, så säkerställer du att om det finns en chans att en sida kan indexeras med flera termer, vet Google vart man ska rikta besökaren.

Slutgiltiga tankar

Att äga en stor advokatbyrå fylld med hårt arbetande, erfarna och kunniga advokater är en sak. Att hitta på nätet mitt i ett hav av andra sådana företag är helt annat.

Det är därför ingen detalj som anges ovan bör förbises. Advokater måste göra allt de kan för att hålla sin SEO uppdaterad, och att upprätthålla en stark men ändå enkel webbplatsarkitektur är en aspekt av att göra det.

De bästa, mest logiska arkitekturerna kommer att vara enkla och organiserade. En förenklad huvudnavigation är inte ”amatörmässig”. Det bidrar till att hela eller de flesta av dina webbplatser blir synliga av människor och Google.

Det är exakt det du strävar efter och vill uppnå.